andreakarolina

En skola idag...

Publicerad 2010-04-16 16:54:15 i Allmänt,

Idag har jag jobbat för första gången på mitt fina vikariat :) Fan vilka fina, talangulla och PRATIGA barn. Trött i halsen fast jag fösökte tänka sångteknik varje gång jag var tvungen och höja rösten. 30 stycken 10 åringar i ett rum är mycket ska jag säga! :) Framförallt när deras samtalsnivå närmare kan beskrivas som konstant skrikande. Bortsett från detta är de fantastiska, musikaliska barn som inte är rädda för att ge allt och spela teater med inlevelse. Det är helt sjukt att dessa barn, som gjort sina egna rap-låtar om vikingatiden, inte har musik på schemat. En skola i STOCKHOLM, där de inte ens har en vettig gymnastiksal, eller en matsal. De äter i gymnasietsaula, som ni vet är inte direkt en aula gjord för att dämpa ljud... Skulle man mäta decibel i det rummet skulle de ALDRIG få sitta där och äta, eller personalen som står i det där HEMSKA ljudet varje dag. Är det konstigt att barnen skriker, har noll tålamod, ingen energi, i en sådan miljö? Jag undrar om de politiker som tycker att den skolan lever upp till standarden för dagens skola ens skulle orka en timme i de lokalerna. Jag undrar varför just den här skolan ser ut som den gör, när det finns massor skolor i området med helt andra resurser. Är det på grund av området, pengar, socialkultur eller bara en slump? Bara en slump att majoriteten av barnen är från "lågstatus" familjer. Lärarna och eleverna där är hjältar som förtjänar så mycket mer och bättre!! Det susar i mina öron och gör ont, helst vill jag sitta i tystnad resten av dagen, jag har varit där mellan 8-14. De är där varje dag hela läsåret.

Ska det vara såhär i skolan 2010? Behöver det vara så? Vad tycker ni?

Puss A

Kommentarer

Postat av: Johanna Rudström

Publicerad 2010-04-16 19:22:12

Herregud!! Det är ju helt helt sjukt!! Idag har jag haft en underbar lärare i musikpedagogik för barn mellan 5-7 år. Då blev jag riktigt sugen på att undervisa :-) Men, fan vad hårt det kan vara att vara lärare i sådana hemska förhållanden. Men du: Fundera på om du inte ska satsa på öronproppar. Det finns många lärare som har hörselproblem.

puss baby!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andreakarolina

26 år, fru, förskolepedagog, student, kreativ, flummig och catlady. Välkomna in till min lilla hörna av internet, här får ni läsa mina tankar och funderingar kring livet. Just nu kretsar mycket kring vårt bröllop i sommar. Planering, klänningstankar och längtan efter att bli en familj på riktigt. Hoppas att ni ska trivas härinne! Puss A.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela