andreakarolina

Birgitta Kimber och Set-metoden....

Publicerad 2011-01-13 16:00:36 i Lärarutbildningen,

Detta är det sjukaste jag hört talas om, jag får oerhört starka obehagskänslor när jag hör om hur detta funkar!! Har någon ni känner barn i en skola med livskunskap på schemat, eller har kanske du det? Kolla in skolfronts program om Birgitta Kimber och Set- metoden, och våga kritisera er skola för att de tagit in det!!!! Det är hjärntvättning och försök till att kontrollera barnens känslor. Vill vi verkligen ha sådana ämnen i våra skolor???!!!

"Skolfront : Psykoterapi på schemat

Vi granskar den så kallade SET-metoden, vars syfte är att lära barn att hantera känslor och att förebygga psykisk ohälsa. Är lektionerna egentligen en form av psykoterapi i grupp där barn riskerar att kränkas? Finns det någon vetenskaplig grund bakom metoden? I studion debatterar Lars H. Gustafsson, barnläkare och författare, och Cattis Olsén, SET-instruktör i Nacka kommun.

Många skolor använder den så kallade SET-metoden vid undervisningen i livskunskap. Syftet är att lära barn att hantera sina känslor och att förebygga psykisk ohälsa. Kritiker beskriver delar av lektionerna som en form av psykoterapi i grupp där barn riskerar att kränkas. SET:s grundare Birgitta Kimber menar att metoden har vetenskaplig grund, men är det verkligen så? Skolfronts lärarbarometer visar också att många av de lärare som använder SET-metoden inte har tillräcklig kunskap för att leda lektionerna, och de vet inte heller hur utsatta barn påverkas av övningarna. Skolinspektionen ska nu inleda en granskning av SET. Debatt i studion med Lars H. Gustafsson, barnläkare och författare, och Cattis Olsén, SET-instruktör i Nacka kommun." Skolfront

Kommentarer

Postat av: Ellinor

Publicerad 2011-06-19 16:03:45

Hej!

Blir så ledsen när jag läser det här. Har fått utbildning av Birgitta Kimber och även haft henne som handledare. Hon har lärt ut ett positivt sätt att bemöta barn genom att bl.a fokusera på vad barnen gör bra.

Skolfronts attack är ren häxjakt på BK och programmet presenterar bara axplock, helt urklippta ur sitt sammanhang om hennes metoder.

Som journalist har du en makalös makt att få saker att se ut som du vill. Så har du ett horn i sidan till någon så är det bara att köra, klipp och klistra och få det som man vill.

Jag är oerhört glad att ha lärt mig ett sätt att bemöta barn positivt istället för med en massa gnäll, enligt BKs långa erfarenhet av undervisning och möte med människor.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andreakarolina

26 år, fru, förskolepedagog, student, kreativ, flummig och catlady. Välkomna in till min lilla hörna av internet, här får ni läsa mina tankar och funderingar kring livet. Just nu kretsar mycket kring vårt bröllop i sommar. Planering, klänningstankar och längtan efter att bli en familj på riktigt. Hoppas att ni ska trivas härinne! Puss A.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela