andreakarolina

Hemstaden

Publicerad 2012-02-28 14:18:58 i Det Jag Mig Ingen,

Min hemstad som jag har så knepig relation till, där bra minnen slåss med de dåliga. Staden där jag känt mig älskad och stark, ensam och svag. Jag kunde inte komma därifrån fort nog när jag tog studenten och nu när jag besöker staden känner jag mig så kluven. Allt som hänt där är så nära och ändå så otroligt långt bort. Jag är någon helt annan, känner mig själv så mycket bättre nu, än mina sista år där. De åren som är de trasigaste i mitt liv och ändå några av de vackraste. Känsloexplosioner åt alla håll. Parbänkarna vid stångån, lekparken i Trädgårdsföreningen, Domkyrkoparken, Pommestallrik med kebabsås, Yngves och hundra påfyllningar på samma thé, Vidingsjö, Skylten, Musikskolan, Arbis, Folkuniversitetet... Ibland känns det som ett helt liv sedan.

Bjärka Säby. Vackra vackra Bjärka. Som kändes så litet då, att jag knappt kunde andas. Men som ändå alltid har varit där jag känt mig trygg. Vackra by som jag saknar, som jag önskar att jag kunde plocka upp och placera vart jag än hamnar i detta långa land. Den där omgivningen som jag vill ge framtida barn, den där kullen med äppelträd, kojor, minnen av cowboy och indian-lekar, hästar i trädgården och gömställen. Så långt borta från verkligheten, mitt alldeles egna Narnia.

I lördags fick jag visa dig för en nära vän. Jag fick känna mig stolt över dig och skratta åt alla tokiga minnen från dig, med någon som inte varit med. Jag fick visa dina vackra sidor och strunta i den där smutsiga sidan som du ibland har visat för mig. Jag fick vara stolt över dig.



Puss A.

Kommentarer

Postat av: Jenny - mammaliv i NYC

Publicerad 2012-02-28 14:23:56

Jag känner igen den där hat-kärleken.

Och även känslan när man kommer hem. Det är så speciellt.

Postat av: Evelina

Publicerad 2012-02-29 08:23:43

Hon har bott där sista åren, hennes kikke kommer från norrköping :) Men just nu jobbar hon bara där, men förhoppningsvis flytter dom hemmåt snart :)



Det var verkligen fint och soligt där i helgen :)

Postat av: Sara - mamma till Nova

Publicerad 2012-02-29 21:45:17

Kikar in och önska dig en trevlig kväll! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andreakarolina

26 år, fru, förskolepedagog, student, kreativ, flummig och catlady. Välkomna in till min lilla hörna av internet, här får ni läsa mina tankar och funderingar kring livet. Just nu kretsar mycket kring vårt bröllop i sommar. Planering, klänningstankar och längtan efter att bli en familj på riktigt. Hoppas att ni ska trivas härinne! Puss A.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela